söndag 16 februari 2014

Dikter

Själen kysser

Själen kysser kroppen
till tack för livsresan.
Den känner ditt ödes
geografi och historia.
Kroppen är själens ängel
din själs spegel.
Även när kroppen inte finns,
finns själen.
Dina olika jag samlas
i själens innersta
i minnets tempel.
 
 

Visdom

Kärleken är visdom.
Ingen når visdom utan smärta.
Vi förknippar visdom
med olika platser-
tempel, kloster, bibliotek, heliga platser.
Visdom finns i ditt hjärta,
din heliga plats.
Visdom finns i tystnaden,
i stillhetens tempel.
Tystnad är själens läkedom.
Visdom finns i naturen
i dess tystnad och liv.
Gå ut och känn!
Träden sträcker
sina armar mot dig.
Varje blomma
andas ut kärlek.
Visdom är att ana
sina möjligheter
att ha tålamod att vänta
att våga möta det okända
att leva nu.

Skönheten tycker om

Skönheten tycker om försummade platser
Bakom dina ord och dina tankar väntar en annan värld.
Ovanför oss dansar galaxerna
iväg ut mot oändligheten.
Under mina fötter
finns den urgamla jorden.
I mina tankar söker universum återklang.
Jag hör den eteriska tonen
 tröskeln till min inre värld
Ruiner är inte tomma,
de är platser fyllda av närvaro.
Den oändlighet som ser ut på dig
härstammar från en uråldrig tid.
Vi är väktare av det djupa och urgamla
 


Historisk meditation

Här trampade en gång
en vikingkvinnas bara fötter:
Nu lyss' jag till fåglars sång
och funderar på våra rötter.

Oandliga vidder framför platåbergshorisont
kapslas in av ett milt soldis.
Här släpade kvinnan sin kont
och sökte föda i hungerskris.

Den sänkta sjön gav jord åt många:
I vasskanten hörs rördromssång,
nu ornitologer den fånga.
Jag tänker på det som hänt här en gång.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar