söndag 16 februari 2014

Dikter

Omprogrammering

En vänlig smekning
en blick i samförstånd,
ett för lösande skratt
bygger broar mellan oss,
förtränger smärtan
förhöjer livsglädjen
Tar mig sakta framåt
men denna gång i snigelfart.
Jag ska inte rusa fram
 som ett X2000 utan nödbroms.
Jag försöker programmera datorn i min hjärna.
Men har svårt att hitta
rätt kodord och rätta knappen.
Jag vill göra en omprogrammering,
radera bort den krypande oron
och ständiga tröttheten.
På min nya fil ska det stå
Njutning, skratt och mindre krav-
från mig själv.
Jag heter inte Duktig,
det är inte mitt namn.
Jag är jag med alla mina defekter
och jag tycker om mig själv.
 
 

Aftontankar

Vid dagens slut
dignar du under grå hopplöshet.
Den svarta natten väntar
på ditt mod.
Var inte rädd för mörkret.
Stryk molnet ur din panna.
Månljuset är din vagga.

Du måste gå din egen väg
men på livets stig går du aldrig ensam:
Änglavingar bär dig.
Dämpa inte din smärta över livet.
Sök dig en soluppgång,
ett ljus  ur tunneln.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar